Dohody o provedení práce (DPP) v roce 2025

(Aktualizováno 28.12.2024) Novela týkající se DPP vyšla ve Sbírce zákonů 27.12.2024 pod číslem 470/2024 Sb. Účinná je od 1.1.2025 a máme tak finálně, aspoň snad na pár měsíců, jasno. Za mě nakonec fajn. Sice jsme si mohli odpustit celou tu administrativu kolem hlášení na správu sociálního zabezpečení v případech, kdy se z DPP vůbec žádné pojistné neodvádí… ale proti tomu, co by znamenal původně navrhovaný režim oznámené dohody pořád pohoda.

Pojďme si zrekapitulovat stav účinný od 1.1.2025.

Limity DPP

  • 11.500 Kč – měsíční limit příjmu, do kterého se z DPP neodvádí zdravotní ani sociální pojištění. Jakmile dosáhne příjem tuto částku, pojištění je nutné odvést. Do limitu se odvádí jen daň z příjmů fyzických osob (buď srážková anebo zálohová). Tato konkrétní částka platí pro rok 2025. Obecně je to částka odpovídající 25 % průměrné mzdy zaokrouhlená na celé 500 Kč dolů. V dalších letech tedy bude velmi pravděpodobně vyšší.
  • 300 hodin – roční limit, maximum, které lze v daném kalendářním roce na DPP u jednoho zaměstnavatele odpracovat. Do tohoto limitu se nezapočítává případná čerpaná dovolená.

Na co má (když splní zákonné podmínky) zaměstnanec na DPP nárok

  • dovolená (platilo už v roce 2024),
  • příplatky za práci v noci, v sobotu, v neděli, ve svátek (platilo už v roce 2024), ve ztíženém pracovním prostředí – k tomu máme nový předpis, nařízení vlády č. 443/2024 Sb.,
  • minimální (hodinová) mzda (platilo už v roce 2024),
  • překážky v práci – nárok na pracovní volno (byť neplacené), platilo i v roce 2024,
  • pokud platí nemocenské pojištění – nárok na mateřskou nebo otcovskou dovolenou, nemocenskou, dlouhodobé ošetřovné (platilo i v roce 2024), krátkodobé ošetřovné (novinka od 1.1.2025),
  • je-li sjednáno v DPP – zaměstnanecké benefity stejně jako zaměstnanci v pracovním poměru – pozor od 1.1.2025 je změna v limitech (zvlášť jsou „zdravotní benefity“ – limit ve výši průměrné mzdy, zvlášť další nepeněžní benefity benefity – limit polovina průměrné mzdy)

Rozvrhování pracovní doby

Od 1.1.2025 je možné, aby si zaměstnanec na DPP sám rozvrhoval pracovní dobu i v případech, kdy nejde o práci na dálku. Tedy i když pracuje na pracovišti zaměstnavatele. Dosud to bylo možné jen při výkonu práce na dálku (zpravidla home-office). Pro jistotu doplním, že to (ani u práce na dálku) neznamená, že by již zaměstnavatel neměl povinnost vést evidenci pracovní doby. Jen nemusí vyhotovovat předem písemný rozvrh pracovní doby pro ty zaměstnance, kteří si pracovní dobu rozvrhují sami.

Samorozvrhování pracovní doby zaměstnance je vždy možné jen na základě písemné dohody zaměstnavatele a zaměstnance. Jen když je taková dohoda uzavřená, může dojít k samorozvrhování. Dohoda může být přímo v textu DPP anebo uzavřená v samostatném dokumentu.

I při samorozvrhování pracovní doby platí limit maximálně 12hodinové směny. V dohodě je ovšem vhodné sjednat i další pravidla.

Povinné informace zaměstnavatele

Nově v podobě ustanovení § 77a a § 77b zákoníku práce zavedla jeho velká novela již od října 2023. Povinnost platí nadále – povinné informace buď uvedete přímo v textu DPP anebo v samostatném dokumentu – do 7 dnů ode dne započetí výkonu práce.

Povinnost registrace u správy sociálního zabezpečení a měsíční hlášení příjmů zaměstnanců na DPP

Tato povinnost zavedená od 1.7.2024 zatím bude nadále platit, v nezměněné podobě.

Komentáře