(Aktualizováno 28.12.2024) Novela týkající se DPP vyšla ve Sbírce zákonů 27.12.2024 pod číslem 470/2024 Sb. Účinná je od 1.1.2025 a máme tak finálně, aspoň snad na pár měsíců, jasno. Za mě nakonec fajn. Sice jsme si mohli odpustit celou tu administrativu kolem hlášení na správu sociálního zabezpečení v případech, kdy se z DPP vůbec žádné pojistné neodvádí… ale proti tomu, co by znamenal původně navrhovaný režim oznámené dohody pořád pohoda.
Pojďme si zrekapitulovat stav účinný od 1.1.2025.
Od 1.1.2025 je možné, aby si zaměstnanec na DPP sám rozvrhoval pracovní dobu i v případech, kdy nejde o práci na dálku. Tedy i když pracuje na pracovišti zaměstnavatele. Dosud to bylo možné jen při výkonu práce na dálku (zpravidla home-office). Pro jistotu doplním, že to (ani u práce na dálku) neznamená, že by již zaměstnavatel neměl povinnost vést evidenci pracovní doby. Jen nemusí vyhotovovat předem písemný rozvrh pracovní doby pro ty zaměstnance, kteří si pracovní dobu rozvrhují sami.
Samorozvrhování pracovní doby zaměstnance je vždy možné jen na základě písemné dohody zaměstnavatele a zaměstnance. Jen když je taková dohoda uzavřená, může dojít k samorozvrhování. Dohoda může být přímo v textu DPP anebo uzavřená v samostatném dokumentu.
I při samorozvrhování pracovní doby platí limit maximálně 12hodinové směny. V dohodě je ovšem vhodné sjednat i další pravidla.
Nově v podobě ustanovení § 77a a § 77b zákoníku práce zavedla jeho velká novela již od října 2023. Povinnost platí nadále – povinné informace buď uvedete přímo v textu DPP anebo v samostatném dokumentu – do 7 dnů ode dne započetí výkonu práce.
Tato povinnost zavedená od 1.7.2024 zatím bude nadále platit, v nezměněné podobě.