Longevity a právo: Na co si dát pozor, když podnikáte v oboru zdraví a dlouhověkosti (I.)

Trend dlouhověkosti (v co nejlepším zdraví a formě) – Longevity – je všudypřítomný. Dal by se použít známý vtip: Otevřu noviny – Longevity, pustím si televizi – Longevity, kouknu na internet – Longevity, bojím se otevřít konzervu… Biohacking, zdravější stárnutí, doplňky stravy, terapie, inovativní služby — podnikání v tomto oboru roste doslova raketově.

A spolu s tím přibývá i právních pastí. Proto vám dnes přináším přehled toho nejdůležitějšího, co byste měli vědět, pokud se do podnikání s Longevity chystáte pustit anebo pokud jste zatím právní nastavení už rozjetého podnikání zanedbávali.

Jde o úvodní článek celé série k tématu Longevity a právo. V dalších pokračováních čekejte podrobnější ponoření do jednotlivých témat.

Ujistěte se, že víte, co prodáváte

Obsah rozhoduje. Není podstatné, jako co produkt prezentujete, ale co opravdu podle právních předpisů je. Speciálně v longevity sféře to může být někdy dost na hraně anebo právně nejednoznačně. Jestli jde o doplněk stravy anebo léčivý přípravek. Tenhle zápas rozhoduje SÚKL (Státní ústav pro kontrolu léčiv). Rozhodování může nastat i u potravin nového typu, tradičních rostlinných přípravků anebo i u kosmetického versus léčivého přípravku.

Kdysi jsem napsala e-book 7 tajemství úspěšného prodeje doplňků stravy a hned v úvodu jsem k tématu – Víte co prodáváte? – dávala tento obrázek. Poznáte, co je co (aneb obsah má přednost i před formou)?

Nebudu vás napínat. Tady je rozuzlení:

A – léčivý přípravek v (lékové) formě tablet

B – doplněk stravy ve formě tablet

C – pokračovací kojenecká výživa (tj. PZV)

D – pšeničná mouka hladká (běžná potravina)

E – doplněk stravy ve formě želatinových figurek

Budete prodávat svůj vlastní produkt nebo budete hotový produkt odebírat od jiného podnikatele?

Bez ohledu na to, jestli prodáváte vlastní produkt nebo produkt odebraný od dodavatele, je v případě prodeje doplňků stravy nebo jiných potravin potřeba se nejprve (na začátku tohoto podnikání) přihlásit u Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) jako provozovatel potravinářského podniku.

Vlastní produkt

Výhodou vlastního produktu je, že ho můžete poskládat podle sebe. Typické to bude u doplňků stravy nebo kosmetických přípravků. Stačí se jen vyhnout nedovoleným surovinám a u některých povolených dodržet stanovené podmínky (například u doplňků stravy je najdete ve vyhlášce č. 58/2018 Sb., jinak pro potraviny máme přímo nařízení EU). U surovin je potřeba zajistit potřebnou kvalitu (u doplňků stravy nebo kosmetiky je sázkou na jistotu použití surovin v lékopisné kvalitě – to jsou takové, ze kterých lze vyrábět i léčivé přípravky).

Ani potraviny (včetně doplňků stravy) ani kosmetiku vám nebude nikdo schvalovat. Nikdo nebude zkoumat účinnost před tím, než uvedete produkt na trh. Vy sami odpovídáte za to, že produkt odpovídá právním předpisům a je bezpečný. To je rozdíl od léčivých přípravků. Ty bez registrace (schválení) příslušným úřadem (u humánních léčivých přípravků je to v ČR Státní ústav pro kontrolu léčiv) na trh uvést nelze.

Doplňky stravy musíte před uvedením na trh tzv. notifikovat u Ministerstva zemědělství. Což v praxi znamená poslat na ministerstvo etiketu produktu, resp. údaje uvedené na obalu produktu. Jakmile tuto povinnost splníte, můžete produkt poslat do oběhu. Nečekáte na žádné schválení nebo potvrzení. Při této notifikaci není vyžadováno předložení certifikátů surovin nebo nějaké potvrzení o bezpečnosti, provedených testech. Může se ovšem stát, že po vás takový doklad budou chtít vaši odběratelé a distributoři (pokud se pustíte do podnikání ve velkém).

Obdobně kosmetické přípravky notifikujete v Evropském portálu notifikace kosmetických prostředků (CPNP).

Ani vlastní produkt nutně neznamená, že si ho sami vyrobíte, sami zabalíte. Na trhu je dnes dost firem, které se zabývají výrobou produktů dle vlastních nebo vámi dodaných receptur. Zajistí i zmíněnou lékopisnou kvalitu surovin, zajistí veškeré testování i naplnění do obalů, potisk obalů atd. Zvlášť pro začátek tuto variantu velmi doporučuji. Současně si ale předem zjistěte, co vše pro vás a za vás takovýto výrobce zajistí a co si máte zajišťovat sami. Písemná smlouva tady bude velmi vhodná.

Produkt od dodavatele

Při této variantě máte o něco méně povinností než u vlastního produktu. Ale i tak odpovídáte za dodržení požadavků na hygienu, kvalitu/jakost, bezpečnost produktů, přechovávání a manipulaci s produkty. Je na vás, abyste si od výrobce, dovozce nebo distributora vyžádali potřebné důkazy o bezpečnosti (případně dalších vlastnostech) produktu a na základě toho si vyhodnotili, jestli produkt splňuje všechny stanovené podmínky. Kontrolovat musíte i to, že na obalu jsou všechny povinné údaje a že produkt není prošlý.

Víte například, že doplňky stravy lze prodávat jenom balené? Prodej proteinů na váhu, do vlastního obalu zákazníka může znít lákavě, ale SZPI by se určitě nelíbil.

Povinné údaje na obalech a na webu

Jak u kosmetiky, tak u potravin nám právní předpisy dost podrobně diktují, jaké údaje musíme jako výrobci/odpovědné osoby uvést na web i na obaly.

U doplňku stravy například vždy musí být uvedeno spojení „doplněk stravy“. Jak na obalu, tak v popisu na webu (a také v jakékoli reklamě). Je potřeba uvádět složení přípravků dle stanovených pravidel. Na obalu uveďte vždy, na webu (e-shopu) je to povinné u potravin a doplňků stravy, naproti tomu u kosmetiky to právní předpisy nevyžadují.

U doplňků stravy, resp. potravin je potřeba uvádět v některých případech i další upozornění (třeba o nevhodnosti pro těhotné ženy nebo děti a o důležitosti pestré stravy), u kosmetiky se potkáme i s různými symboly (pro trvanlivost, datum spotřeby apod.)

Nezapomeňte dát na web i správné obchodní podmínky a v PDF formátu je klientovi (je-li spotřebitelem) poslat i mailem.

Reklama a zdravotní tvrzení

V reklamě si nevystačíte s dodržováním běžných pravidel etiky a slušnosti. To je sice základ, ale pro léčivé přípravky, zdravotnické prostředky, potraviny, doplňky stravy a relativně nově i pro celou kategorii produktů cílících na zdraví máme v zákoně o regulaci reklamy speciální přísnější pravidla.

V rámci série bude k reklamě samostatný článek, ale rovnou napíšu, s jakou chybou se v reklamě na longevity produkty (i služby) setkávám hodně často.

Srovnávací reklama

Není zakázané srovnávat. Je zakázané srovnávat nesrovnatelné. Jablka s hruškami. V longevity světě je typické zakázané srovnávání léčivých přípravků s doplňky stravy nebo kosmetickými přípravky. U služeb to může být srovnávání psychoterapie s koučováním (obojí má své místo, ale každé z toho své podmínky, postupy a cíle).

Zdravotní tvrzení

S reklamou souvisí velmi úzce. Protože se uvádějí především proto, aby pomohly klientovi se rozhodnout PRO koupi. I na zdravotní tvrzení bude samostatný článek.

Zdravotní tvrzení nikdy nemůžou zůstat jen v obecné rovině. Vždycky musíte k obecnému tvrzení (prospívá vašemu zdraví) doplnit i specifické (vitamín C posiluje imunitu organismu). Specifické tvrzení vztahujete ke konkrétní obsažené látce, ne k produktu jako celku (leda by šlo o produkt obsahující jen tu jednu látku).

Můj tip – Nespoléhejte na to, že když má některá z velmi známých firem ve svém e-shopu uvedeno u produktu nějaké zdravotní tvrzení, tak že to je správně a nejde o tvrzení zakázané. Možná si toho zatím jen kontrola nevšimla nebo neproběhla. Mimochodem kontrolu v této oblasti provádí ČOI.

A ještě jeden tip – Zdravotní tvrzení se týkají jen produktů, výrobků. Netýkají se služeb. Tam se jen nesmíte dopustit tvrzení nepravdivých (a raději se vyvarujte jakéhokoli použití slova „léčit“).

U zakázané reklamy nebo zdravotních tvrzení vám v případě kontroly nepomůže omluva – to reklamní agentura – nebo – to si tam dal influencer bez našeho vědomí. Odpovědnost (až na úplné výjimky) půjde i za vámi.

Longevity a smlouva o péči o zdraví

Dosud jsem psala jen o produktech, ale v rámci celostního přístupu jsou často nabízeny i služby. Od terapeutických až po zdravotní služby. Z pohledu práva je podstatné, jestli jde o péči o zdraví. A pokud ano, tak jestli jde o zdravotní služby ve smyslu zákona o zdravotních službách, případně zákona o specifických zdravotních službách anebo o jiné služby (nejčastěji označované jako „terapie“, ač přímo tento pojem právní předpisy neznají).

Od toho, o jakou službu se jedná, se pak odvíjí právní požadavky, které musíte splnit.

V dnešním článku bych ráda aspoň upozornila na to, že pokud nejde o zdravotní službu, ale přitom jde o péči o zdraví, uplatní se příslušná ustanovení občanského zákoníku o smlouvě o péči o zdraví. Smlouva nemusí být uzavřena písemně. Co ovšem nutné je, je povinné informování (poučení) klienta, vedení písemné dokumentace (byť ne až v takovém rozsahu jako u zdravotních služeb). Nezapomeňte ani na souhlas se zpracování osobních údajů, protože při těchto službách pracujete i se zvláštními kategoriemi osobních údajů (citlivé údaje o zdravotním stavu).

Smlouva o péči o zdraví v obchodních podmínkách

Pokud si vaše služby klienti objednávají přes webové stránky, přes e-mail, nezapomeňte jim k objednávkovému formuláři nebo e-mailu připojit i obchodní podmínky. V nich velmi doporučuji popsat o jaké služby se jedná (tj. například výslovně uvést, že nejde o poskytování zdravotních služeb), jak spolupráce probíhá, za jakých podmínek je možné od smlouvy odstoupit a jaké jsou storno podmínky. Občas se i u svých klientů potkávám s tendencí vyloučit v obchodních podmínkách nebo v nějakém samostatném dokumentu odpovědnost pro případ, že by službami byla klientovi způsobená nějaká újma na zdraví. Takto paušálně to rozhodně udělat nejde. Ale můžete si nastavit (zcela legálně) pravidla, při kterých je odpovědnost omezená (někdy velmi podstatně).

Vzorové obchodní podmínky

Pokud zatím obchodní podmínky anebo dokument pro zpracování osobních údajů nemáte, mám pro Vás teď poslední možnost získat vzorové obchodní podmínky s mojí podporou (15minutové konzultace 1:1). Doplněné o webinář, jak si vzor upravit na míru. S garancí aktualizace po dobu 1 roku.
Nabídka platí do 6.7.2025 do půlnoci a podrobnosti i možnost objednání najdete TADY.

Další plánovaný obsah k tématu Longevity a právo:

Brzy přidám další tipy a praktické návody, včetně videí. Pokud nechcete, aby Vám unikly, sledujte mě na mém YouTube.

Nejbližší články na blogu, které vyjdou během července:

  • Smlouva o péči o zdraví: kdy ji potřebujete a co musí obsahovat
  • Zdravotní tvrzení v reklamě: jak se legálně pohybovat na hraně
  • Jak propagovat produkty a služby v oblasti zdraví bez právních chyb

Pokud potřebujete pomoc s uvedením nějakého longevity produktu nebo služby na trh, ráda vám s tím pomůžu. Stačí, když se mi ozvete na ak@bakesova.cz

Komentáře